HIGH.FI on myös Androidille ja iPhonelle!

"Uuden aikakauden alku: Yhdysvallat ja Iran tekevät teknologiapohjaisen rauhansopimuksen"

Julkaistu:

Yhdysvallat ja Iran ovat saavuttaneet 14-kohtaisen yhteisymmärryspöytäkirjan, jonka tavoitteena on lopettaa helmikuun lopussa alkanut sota ja luoda pohja kattavalle rauhansopimukselle. Asiakirja on poliittinen raamitus, jonka pohjalta on määrä neuvotella lopullinen sopimus 60 päivän kuluessa, mahdollisin jatkoajoin. Sopimus julistetaan kaikkia rintamia, myös Libanonia, koskevaksi tulitauoksi ja sisältää lupauksen pidättäytyä uusista sotatoimista sekä toistensa sisäisiin asioihin puuttumisesta.

Keskeinen osa järjestelyä on Hormuzinsalmen avaaminen. Iran sitoutuu turvaamaan kauppalaivoille tullittoman kulun 60 päivän ajaksi Persianlahden ja Omaninmeren välillä, kun tekniset ja sotilaalliset esteet, kuten miinat, on raivattu. Samalla Yhdysvallat alkaa purkaa Iranin satamia koskevaa merisaartoa ja lopettaa sen kokonaan 30 päivän sisällä. Hormuzinsalmen tulevasta hallinnosta ja mahdollisista maksuista Iran neuvottelee Omanin ja muiden alueen valtioiden kanssa.

Yhdysvallat lupaa asteittain lieventää ja lopulta poistaa Iranin vastaiset pakotteet sekä valmistella vähintään 300 miljardin dollarin jälleenrakennus- ja kehityspaketin. Vastineeksi Iran vahvistaa, ettei se hanki tai kehitä ydinasetta, ja suostuu laimentamaan korkearikasteista uraaniaan IAEA:n valvonnassa. Sopimus on jo allekirjoitettu sähköisesti, ja sen virallinen vahvistus on tarkoitus sinetöidä Sveitsissä, vaikka aikataulu ja seremonian muoto ovat vielä osin avoimia.
Tämä on automaattisesti luotu uutiskooste, jonka lähteenä on käytetty lukuisia uutisartikkeleita. Artikkelin ohesta löytyvät kaikki uutisen luomiseen käytetyt lähteet, joissa aiheesta kerrotaan laajemmin.